søndag 5. januar 2014

Hjemmestrikka kosetøfler

Mi svigerinne fikk et par deilige tøfler til jul. Jeg strikket et likt par til meg selv i april og disse har vært i konstant bruk, se tidligere innlegg her. På grunn av feilberegning ved innkjøp av garn sitter jeg igjen med nok til å strikke enda et par, noe som passer bra siden jeg akkurat har slitt hull i mine.

Jeg tovet tøflene to ganger på 60 grader for å få den størrelsen jeg ville ha, men den ene ble større enn den andre. Jeg kjørte den største en gang til på 40 grader og til min store lettelse ble de like store. Har ikke opplevd slik ujevn toving før.

Jeg går inn i 2014 med et garnlager på 12090 gram. Mitt mål for kommende år er å redusere lageret kraftig slik at alt får plass i en skuff. Som regel kjøper jeg garn til en aktuell oppskrift, men jeg gjorde noen bomkjøp i 2013 som dessverre tar alt for mye plass. Nå må jeg tenke kreativt:)

Mønster: G-anettes tovede kosetøfler
Garn: Sandnes fritidsgarn
Str: Onesize, justeres ved toving
Gram: 124

9 kommentarer:

  1. Flotte tøfler :) Måtte flire litt når eg leste antall gram garn ;) Har du vært så tøff at du har veid, det har ikke eg :P Men målet er også her å få ned garnlageret litt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja jeg satt noen timer med vekt i dag:p Men til gjengjeld har jeg full oversikt og mange nye prosjekter:)

      Slett
  2. Så utrulig mye fint du strikker og lager! Ble helt inspirert av å ta en titt på bloggen din! :-) Falt for uglegenser med perler til øyer. Den vil jeg prøve å lage også..

    SvarSlett
  3. Fine tøfler, de så deilige ut. Vi går inn i 2014 med samme antall kg garn, ser jeg. Mitt mål er også å redusere, og helst ikke få så mye inn i lageret igjen. Vi får heie hverandre frem når garnsuget kommer :)

    SvarSlett
  4. Riktig godt nytt år!
    Kjempefine tøfler! De er gode på kalde dager :)
    Så fint at du har lyst til å være med på Giverglede! Meld deg gjerne inn i gruppa på facebook også; jo flere vi er jo bedre er det! Klem :) (Kunne sendt deg en invitasjon men jeg vet ikke ditt fulle navn)

    SvarSlett
  5. De så gode ut! Jeg elsker slike tova tøfler og er i gang med andre paret til meg selv i samme garn. Jeg prøvde en gang en oppskrift fra Dale der man skulle sy sammen under, men det ble veldig klumpete å gå på den sømmen…Men det var et tjukkere garn enn fritidsgarn da. Med denne oppskriften, kjenner du noe til sømmen under?

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sømmen under ble tråkket ned etter et par dagers bruk og jeg har ikke kjent noe til den i ettertid. Jeg valgte å strikke sammen maskene og felle i slamme slengen isteden for å sy sammen, kanskje det gjør kanten litt mindre? Disse kan virkelig anbefales!

      Slett
  6. Så fine! :) Jeg har erfaringer med skjev toving hvis garnet er av to ulike parti - ikke gøy, men bra du kom trygt i mål likevel:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det kan det være, garnet var fra to ulike parti:)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...